Derfor er formidling vigtigt i en lederrolle
Når det kommer til at være leder i en virksomhed eller afdeling, handler det om at være god til mange forskellige ting. Jobbet som leder stiller nemlig mange forskelligartede krav til dig, og du bliver uundgåeligt udfordret på både det menneskelige og arbejdsmæssige plan. Du skal selvfølgelig sørge for, at afdelingen eller virksomheden får løst de stillede opgaver til tiden, og at det bliver gjort med et tilfredsstillende resultat. Men derudover har du også ansvaret for, at dine medarbejdere trives på jobbet.
Derfor er formidling en vigtig egenskab at have, når det kommer til at uddelegere opgaver og sørge for dine medarbejdere. Hvis du er en god formidler, er der også større chance for, at dine medarbejdere opbygger en større tiltro til dig og dine lederevner. Men formidling er en videnskab i sig selv. Derfor kan du i de følgende to afsnit få et par tips og tricks til, hvordan du kan forbedre dine formidlingsevner.
Præsentationer og taler
Det er vigtigt, at du øver dine færdigheder i at tale foran en stor forsamling. At stå på scenen og formidle et budskab ud til et publikum kan for nogle være en grænseoverskridende situation, men her bliver du kun bedre, hvis du øver dig. Hvis du har en tendens til at blive nervøs inden større oplæg og præsentationer, kan det hjælpe, hvis du tilmelder dig et præsentationsteknik kursus. Jo mere sikker du kan føle dig på en scene, jo mere afslappet bliver du også.
Kommunikation med den enkelte medarbejder
Kommunikationen på tomandshånd er dog også vigtig. Det er her, at du kan gå i dybden med den enkelte medarbejder, og det er derfor vigtigt, at du forholder dig lyttende og åben i sådanne situationer. Det er jo et menneske, du sidder overfor, så spørg derfor ind til dine medarbejdere – både i forhold til deres trivsel på jobbet og i hjemmet.